Bent Løwe
BENT LØWES BLOG

Det bliver svære at smugle flygtninge over sundet

11-09-2016 15:32
Efteråret 1944. De allierede magter lagde tryk på Sverige, så de forbød tyskerne at sejle inden for den svenske neutralitetsgrænse. Dette fik konsekvenser for de danske jøder der forsøgte at flygte til Sverige. Kaptajn A. Raahauge sejlede på daværende tidspunkt som fører på S/S Saga som var et af D.F.D.S skibene, hvor han og nogle højtstående funktionærer hjalp jøder med at flygte ud af Danmark.
 
I november 1944 var S/S Saga på rejse fra Danzig til Aalborg, da de fik besked på at anløbe København for at tage en kompasretter ombord, for efterfølgende at sejle ud i sundet for at få rettet kompasset. S/S Saga anløb Larsens Plads for at overnatte der. I nattens løb fik de 16 jødiske flygtninge ombord. På grund af forbuddet mod tysk sejlads inden for svensk neutralitetsgrænse kunne S/S Saga heller ikke sejle ind i svensk farvand, da den danske hjemmeflåde også sejlede for tyskerne. For at kunne gennemføre sejladsen med flygtningene, skulle S/S Saga møde en svensk hurtigbåd ud for Hornbæk, som så skulle tage flygtningene ombord. Inden afgang havde tyskerne undersøgt skibet grundigt, men uden at finde flygtningene, der opholdt sig i et rum i forrest i skibet, et rum der var vanskeligt at finde.
 
Ved 13-tiden var Saga færdig med at rette kompasset, hvorefter skibet fortsatte nordover i den af tyskerne anviste rute, det var blevet tåget, endda ret så meget. Det mest rigtige ville være at ankre op til tågen lettede, hvilket ikke var muligt hvis de skulle mødes med den svenske båd, derfor fortsatte de nordover.
 
På et tidspunkt møder S/S Saga en tysk kanonbåd, som de er ved at kollidere med, de gik dog lige akkurat klar af hinanden, den næste hindring de mødte på deres vej var en net spærring der sydøst for Hornbæk gik tværs over Sundet, åbningen i spærringen var kun 200 meter, så den har været svær at finde i tæt tåge. Net spærringen var markeret med små bøjer, og de var da også lige ved at sejle ind i spærringen. Da de var sluppet gennem spærringen, sejlede de tre mil videre i nord vestlig retning, stoppede maskinen og afgav signal med dampfløjten om at de lå stille, samtidig gav de signal med klokke om at de havde kastet anker, dette var det hemmelige signal til den svenske hurtigbåd, som efterfølgende kom langs Sagas side for at tage flygtningene ombord.

Kategori: Min Blog

Kommentarer

Der er ingen kommentarer til dette indlæg

Skriv en kommentar

:

CAPTCHA Image