Bent Løwe

Efterårsferie i Østrig

14-11-2016 11:29
Salzburg, Østrig.

25.oktober 2016, Salzburg, en by i det vestlige Østrig og hovedstaden i forbundslandet Salzburg.

Vi ankom til byen Salzburg sidst på eftermiddagen, godt trætte efter at have kørt en hel dag, med regn og tåge. Vi fandt hotellet efter at have kørt rundt i en masse små gader der absolut ikke er velegnet til kørsel med bil, og ikke nok med det, hotellet vi skulle bo på lå i en gågade, men vi fandt da ud af at komme ind til hotellet, fik vores bagage læsset af, og vi fik kørt bilen om til et parkeringshus nogle minutters gang fra hotellet.

Det var Hotel Stadtkrug vi skulle bo på. Hotellet ligger på Linzergasse, ikke langt fra den gamle bydel. Efter vi var blevet indkvarteret, var tiden inde til at finde et sted hvor vi kunne få noget at spise, og da det var overstået, blev det til en lille gåtur i den gamle bydel.

26. oktober 2016
Efter en god nats søvn på dette gamle familie ejede hotel, var der morgenmad i hotellets restaurant, en stor flot morgenbuffet. Det er i øvrigt den samme familie der har ejet hotellet siden en gang i 1500 tallet.

Efter morgenmaden, var det blevet tid til at opleve lidt af byen, og da vi kom ud på Linzergasse, som er en gågade, drejede vi til venstre for at komme ned til Salzach som er den flod der adskiller dem gamle bydel fra den nye.

Floden ligger kun nogle få minutters gang fra hotellet. Da vi nåede broen vi skulle over, bemærkede vi et mindesmærke, men en lille tavle på. Det var et mindesmærke for de krigsfanger og tvangsarbejdere der byggede broen. På tavlen stod følgende tekst:

AN DIE HUNDERTEN KRIEGSGEFANGEN U. ZWANGSARBEITTER
DIE VON 1941 BIS 1945 GEGEN IHRE WILLEN UND GROSSEN OPFERN
AN DER ERRICHTUNG DIESER BRÜCKE ARBEITEN MUSSTEN
DIE STADSALZBURG AUS ANLASS DER BRÜCKENSANERUN 2007

Da vi passerede broen, så vi fire små hurtigsejlende både fra det østrigske søværn, hvilket vi i første omgang undrede os lidt over.

Da broen var passeret gik vi efter en gade der er kendt for, at der over alt ved butikkerne hænger gammeldags skilte på samme måde som vi ser i gamle film, og som også nogle steder blev anvendt da vi var børn. Selv Mc. Donalds havde ladet et skilt fremstille i den gamle stil.

Salzburg er en hyggelig by at gå rundt i, men desværre er bybilledet ødelagt af el-ledninger til de elektriske led busser som kører rundt i byen, men disse ledninger er forhåbentlig kun noget der kommer til at præge bybilledet indtil man finder ud af at bygge elektriske busser der kan køre langt nok på batterier, eller måske solceller.

Det er umuligt at beskrive ruten vi gik, med gadenavne, men inden vi havde forladt gaden med de gamle skilte kom vi forbi Mozarts fødehjem. Mozart blev født i huset den 27. januar 1756.

Nogle minutters gang fra Mozarts fødehjem kom vi til det sted hvor Familien von Trap i filmen Sound of Music optrådte den aften hvor de flygtede ud af Østrig.

Imens vi stod på den modsatte side af gaden overfor Pferdeswimme som stedet hedder, kunne vi til venstre se en del bevæbnet politi, og militæret var også tilstede. Det første jeg tænkte var, at det nok har noget at gøre med al den terror og uro der er rundt i verden, og at østrigerne vil passe på der ikke sker noget i denne gamle smukke by. Men sådan forholdt det sig ikke. Det viste sig, at man inde i den gamle bydel fejrede det østrigske militærs 200 års dag, med masser af militært isenkram udstillet, og der var planlagt flere begivenheder i løbet af dagen.

Her er en afskrift af dagens program:

Das Programm
der Leistungsschau 2016

Dynamische Vorführungen
(Dauren ca. 20 Minuten)

09:30 Uhr Vorführung Panzer und Sonderfahrzeuge am Kapitelplatz

10:30 Uhr Angelobung am Max-Reinhardt-Platz

11:00 Uhr Diensthundevorführung am Kapitelplatz

11:30 Uhr Vorführung Panzer und Sonderfahrzeuge am Kapitelplatz

12:00 Uhr Festungssturm – Vorführung mit Husbschraubern sowie luft- und gebirgsbeweglicher Infanterie

13:00 Uhr Bootsmanöver am Rudolfskai

14:00 Uhr Vorführung Panzer und Sonderfahrzeuge am Kapitelplatz

14:30 Uhr Diensthundevorführung am Kapitelplatz

15:00 Uhr Gefechtsvorführung Infanterie am Domplatz

15:30 Uhr Konzert der Militärmusik am Residenzplaz.

Efter at have brugt et stykke tid på at kigge på militær isenkram, var tiden inde til at besøge en af byens mange cafeer, vi havde besluttet os for at besøge byens ældste cafe, Tomaselli og ville gerne sidde udenfor med en kop kaffe, det kunne vi ikke få lov til, så vi valgte i stedet Cafe – Konditorei – Fürst der blev grundlagt 1884, og som lå lige over for den planlagte cafe. Efter at kaffen var drukket og at have vandret rundt et par timer, returnerede vi til hotellet for at slappe lidt af.

Efter et par timers hvil, gik turen ud i byen igen. Dorte havde et par steder hun gerne ville se, men det eneste vi fik ud af eftermiddagens gåtur var middagsmaden. Det vi gik efter var ikke muligt at besøge, Dorte er for dårligt gående til det kunne lade sig gøre, men sådan er det, når alderens skavanker melder sig.

Aftensmaden blev nydt i hotellets restaurant. Svinemørbradsmedaljoner med pasta, svampe, bløde løg, og en fantastisk sauce. Flot anrettet, passende mængde, vel tilberedt, og en rigtig god smag. Stort ros til personalet. Resten af aftenen blev brugt hjemme på hotellet.

27.oktober 2016 stod i udflugternes tegn hvor vi besøgte:
Hohenwerfen, borgen fra filmen Ørneborgen

Kehlsteinhaus, Ørnereden hvor Hitler kom i virkeligheden

Mitteregg, den kro der er Den vide Hest i filmen Sommer i Tyrol

Disse steder vil blive beskrevet i hver deres blog

28. oktober 2016

Vi har flere gange under vores ophold her i Salzburg gået forbi en port hvor over der hænger et skilt med følgende tekst:

ZUM KAPUZINERBERG
ZU DEM STADTAUSSICHTEN
U. FRANZISKI SCHLÖSSL

Efter morgenmaden besluttede jeg mig for at gå en tur op på bjerget som er det højeste punkt i byen Salzburg, 636 meter over havets overflade. Jeg gik naturligvis ikke 636 meter opad, da Salzburg jo nok ligger et godt stykke over havets overflade. Turen derop, og til jeg var tilbage på hotellet tog mig omkring en times tid, men jeg skulle jo også lige nyde udsigten. Ifølge Wikipedia er bjerget 640 meter højt, om det er 636 eller 640 meter højt er for mig uden betydning, jeg skal ikke bruge højden til noget, andet end at nyde udsigten.

Omkring middagstid, gik vi en tur over i den gamle bydel, her fandt vi en lille cafe i en af baggårdene, hvor vi kunne få Gullach suppe. Dorte bestilte også suppen, selv om hun ganske udmærket godt ved, at denne suppe er for kraftig i smagen for hende, men sådan er et jo.

Vel hjemme på hotellet igen, fik vi den ide, at vi ville slappe lidt af på hotellets tag terrasse, og det viste sig, at den ligger ud til sien / vejen op til Kapuzinerberg, og jeg kom i tanke om, at jeg tidligere på dagen havde læst om et lille hus der oppe som en af Salzburgs kendte forfattere havde boet i. Da jeg var der oppe tidligere på dagen havde jeg ikke fotograferet huset, så jeg måtte derop igen. Da jeg var der oppe, fik jeg taget et godt billede af Dorte nede på hotellets tag terrasse.

Det blev også til endnu en gå tur, om til Schloss Mirabell, et af stederne fra filmen Sound of Music, jeg ved ikke så meget om stedet og senen i filmen, så det undlader jeg at skrive noget om, men en hyggelig park var det

Efter denne gåtur, gik vi hjem på hotellet hvor jeg snuppede en time på køjen. Da jeg havde sovet en time, fik jeg slæbt det meste af vore bagage hen til bilen, og fik mig et bad.

Den sidste aften i Salzburg skulle bruges i hotellets restaurant, hvor vi fik os en herlig middag, og så var vi ellers klar til en god nats søvn, og hjemturen.

29. oktober 2016
Hjemme igen, efter turen til Salzburg

Det blev til en lang dag bag rattet. Vi stod op kl. 06:30, for lige at få pakket de sidste småting, og gøre klar til hjemrejsen. Efter vi havde spist morgenmad i hotellets restaurant var vi klar til at starte dagens køretur til Esbjerg kl. 07:35, fjorten timer sener trillede vi ind på parkeringspladsen ved vores lejlighed i Esbjerg.