Bent Løwe
BENT LØWES BLOG

Kehlsteinhaus eller Ørnereden

24-11-2016 12:43


Vi var på ferie i Østrig, hvor vi lige havde besøgt Ørneborgen (Hohenwerfen) ved byen Werfen. Derfra gik turen videre til Berchtesgaden i Tyskland, for at besøge Ørnereden, på Obersalzberg. Huset blev bygget som 50 års fødselsdagsgave Adolf Hitler, som kun besøgte stedet nogle ganske få gange, rygterne siger, at Hitler led af højdeskræk, hvilket får mig til at trække lidt på smilebåndet. Huset kom til at koste 30 millioner reichmark svarende til omkring 150 millioner.

Køreturen fra Ørneborgen, til Ørnereden tog omkring en halv times tid. Fra Hintereck  skulle vi med bus op til Ørnereden, en ret så spændende køretur. Busserne har specialfremstillede motorer, så de kan accelerere op i hastighed, på trods af meget stejle stigninger. Nedturen var ikke desto mindre noget mere spændende, mange vil nok tænke på bremsesvigt, men busserne er bygget efter de forhold de kører i. Der kører fem busser med afgang hver halve time.

Med dette hus slipper vi ikke udenom nazitiden fra 1933 og frem til afslutningen på anden verdenskrig, en periode på 12 år hvor over 50 millioner døde under krigen, omkring 6 millioner ofre døde i koncentrationslejrene, 18 millioner endte som flygtninge. Herudover var der 3 millioner der forsøgte at flygte fra krigshandlingerne, men mistede livet.

Efter anden verdenskrig og frem til den officielle genåbning var vejen til Kehlsteinhaus spærret for offentligheden, de eneste der måtte færdes der var den amerikanske okkupationsmagt. Området blev i 1952 offentlig tilgængeligt igen.

Allerede inden det 3. rige blev til, var Kehlstein bjerget et populært udflugtsmål for bjergbestigere samt naturelskere, dette bekræfter blandt andet en kronik fra 1791 hvor fyrstebiskop Joseph Conrad von Schroffenberg værdsætter den fantastiske udsigt mod Berchtesgaden, Alperne og mod Salzburg i Østrig. Udsigten gik vi glip af på grund af tåge under vores ophold på bjerget. Vi fik dog enkelte glimt af området på vej ned af bjerget, i en af de specialbyggede busser.

I 1923 besøgte Adolf Hitler Berchtesgardener land, han blev så begejstret for det fantastiske alpelandskab, at han besluttede sig for at bosætte sig ved foden af Kehlstein på Obersalzberg.

Efter nazisternes magtovertagelse i 1933, begyndte Hitler en omfattende ombygning af Obersalzberg. Det første var sin egen residens, siden hen kom det også til et hovedkvarter for hans egen regering. Martin Ludwig Bormann, en ledende nazistisk politiker fik til opgave at skaffe tilstrækkeligt landområde til opførelse af nye bygninger, herved blev bønderne og andre fastboende i området tvunget til at sælge deres gårde og huse til en pris der lå langt unde deres værdi. Det var Bormann der fastsatte prisen. Hvis de protesterede over den tilbudte pris, blev tilbuddet annulleret, og alt blev taget fra dem, og så fik de ikke nogen betaling overhovedet.

Vi springer frem til 1937 hvor man påbegyndte arbejdet med at bygge vejen op til den kommende Ørnerede. I spidsen for dette byggearbejde stod Dr. Ing. Fritz Todt der var generalinspektør for det tyske vejvæsen. Den 6,5 km lange og 4 m bredde vej blev bygget under vilkår vi knapt kan forestille os i dag. Højdeforskellen fra begyndelsen af vejen til man når toppen er 800 meter, og der skulle bygges 5 tunneler. I ca. 1.700 meters højde måtte en stor vendeplads til busser bygges ved at hugge ind i bjerget. Herefter skulle der bygges en tunnel der var 3 meter høj og 127 meter lang, ind i bjerget. Denne tunnel blev beklædt med natur sten. Tunnelen førte ind til den runde hal der blev beklædt med nogle specialbehandlede natur sten. For enden af denne hal sprængtes så en 124 meter høj elevatorskakt.

Elevatoren blev indrettet med grønne lædersæder og messingspejle på væggene. Elevatoren førte op til det sted hvor Ørnereden skulle bygges når vejen stod færdig. Det tog fra maj 1937 til oktober 1938 at bygge vejen. Herefter tog det 12 måneder at bygge selve Ørnereden.

20. april 1939 fik Adolf Hitler Ørnereden som gave på sin 50 års fødselsdag. Huset bestod dengang af køkken, vagtrum, og en Scharitzkehlstube.

25. april 1945 bombede amerikanerne området, men Ørnereden blev ikke ødelagt, det gjorde til gengæld en hel del andre bygninger i området. Ørnereden blev i stedet beslaglagt af amerikanske tropper da de nåede frem til stedet. Først den 18. juli 1952 frigav amerikanerne huset, der blev overgivet til Bayern som nu stod overfor skulle træffe en beslutning om hvad der skulle ske med huset. Det bayerske regeringsparti ønskede at bortsprænge huset, for at undgå politiske konsekvenser. Så vidt kom det heldigvis ikke, det ville jo også være tåbeligt at bortsprænge et hus på et af verdens bedste udsigts steder.

Det endte med, at den bayerske regering besluttede sig for at leje Ørnereden ud til Den Tyske Alpeforening, sektion Berchtesgarden. Efter 10 års drift så regnskabet ud til at det var den rette beslutning der var blevet truffet. Stedet besøges i sommermånederne af et sted mellem 2.000 og 3.500 personer om dagen. Rigtig mange af disse mennesker vælger at spise i Ørneredens restaurant.

Det er utroligt, at dette bygningsprojekt af en vej op til toppen af dette bjerg overhovedet lykkedes til tiden, for ingeniør Fritz Todt fik først opgaven med at bygge vejen i 1938, og både vej og hus skulle stå færdig til Hitlers 50 års fødselsdag, men initiativtageren til byggeprojektet Martin Bormann havde nok ikke lige overvejet hvilke forhindringer der skulle overvindes for at nå i mål med projektet.

Inden de overhovedet kunne gå i gang med byggearbejdet skulle terrænet først studeres, og det skulle vurderes hvilken muligheder og begrænsninger de stod overfor, og der skulle laves opmålinger. Dårligt vejr forhindrede også arbejdedet, Snestorme, sneskredsfarer, kulde og frost, og så skal vi også lige tænke over hvilket værktøj og maskiner man havde til rådighed på daværende tidspunkt. Da arbejdet endelig kom i gang, måtte arbejderne bære materialer og forsyninger op på bjerget, og der måtte bygges overnatningshytter under klippeudspring. Efterhånden som arbejdet skred frem blev der anlagt kabler og trisser til at fragte materialer og sten til de højereliggende steder på bjerget. Der blev også anlagt et jernbanespor så små vogne kunne fragte materialerne op til byggestedet.

Der var ca. 3.000 mand beskæftiget ved byggeprojektet, især italienske murer som med hammer og mejsel bearbejdede naturstenene som skulle bruges som støttemur for vejen. Arbejdet fortsatte i døgndrift, med forskellige arbejdshold. Det var et spørgsmål om intensiv arbejde for at nå i mål til tiden. At de nåede at få bygge projektet færdig til tiden må siges at være en blanding af et mirakel og dygtigt samt flittigt udfør arbejde.

Ud over busruten op til Ørneborgen, kan man vælge at gå der op af en stejl sti, fra Hinterect. Ved at benytte sig af denne mulighed får man en fantastisk udsigt, og i klart vejr kam man se til Salzburg.

Vi skal også lige have med, at Ørnereden har sit eget maskinrum, hvor en ubåds dieselmotor kan forsyne stedet med strøm, ved strømsvigt.

Kategori: Min Blog

Kommentarer

Der er ingen kommentarer til dette indlæg

Skriv en kommentar

:

CAPTCHA Image